w sprawie opinii dotyczącej założeń do uchwały określającej zasady rekrutacji na I rok studiów w roku akademickim 2019/2020
Na podstawie § 13 ust 2. pkt 9 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu Rada Wydziału Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji Uniwersytetu Przyrodniczego pozytywnie opiniuje
następujące założenia do uchwały określającej zasady rekrutacji na I rok studiów w roku akademickim 2019/2020:
Zasady rekrutacji na studia stacjonarne i niestacjonarne I stopnia
w roku akademickim 2019/2020
- Wykaz przedmiotów rekrutacyjnych na studia stacjonarne i niestacjonarne I stopnia w roku akademickim 2019/2020
W ustalaniu rankingu kandydatów na poszczególne kierunki studiów bierze się pod uwagę niżej wymienione przedmioty rekrutacyjne:
Kierunek studiów |
Przedmioty rekrutacyjne |
Architektura krajobrazu |
j. polski
j. obcy
|
oraz jeden dodatkowy przedmiot
do wyboru spośród:
biologii, geografii, matematyki, informatyki |
Budownictwo |
j. polski
j. obcy |
oraz jeden dodatkowy przedmiot
do wyboru spośród:
fizyki i astronomii, matematyki, informatyki |
Geodezja i kartografia |
Inżynieria bezpieczeństwa |
Inżynieria środowiska |
Inżynieria i gospodarka wodna |
Gospodarka przestrzenna |
j. polski
j. obcy |
oraz jeden przedmiot dodatkowy
do wyboru spośród:
geografii, matematyki, informatyki |
Liczba punktów będąca podstawą do określenia miejsca kandydata na liście rankingowej będzie określona na wszystkich kierunkach wg wzoru:
0,1 × j. polski + 0,1 × j. obcy + przedmiot do wyboru
- W przypadku małej liczby kandydatów dziekan może podjąć decyzję o rezygnacji z postępowania konkursowego i przeprowadzić rekrutację na podstawie zapisów.
- Kierunkowa komisja rekrutacyjna na wniosek kandydata może przyjąć go na inny, niż zadeklarowany, kierunek studiów, na którym nie został wyczerpany limit przyjęć.
Szczegółowy tryb postępowania kwalifikacyjnego w sprawie przyjęć kandydatów
na studia stacjonarne i niestacjonarne II stopnia w roku akademickim 2019/2020
- Na studia II stopnia może zostać przyjęta osoba, która spełnia warunki rekrutacji określone w programie kształcenia dla danego kierunku – Tabela A.
- W przypadku nie wypełnienia limitu przez kandydatów w spełniających warunki określone w pkt. 1, na pierwszy roku studiów II stopnia może być przyjęty kandydat niespełniający warunków
rekrutacji, jeżeli możliwe jest uzupełnienie brakującego zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w ramach realizacji przedmiotów dodatkowych za które uzyska do 30 punktów ECTS.
- Kwalifikacja odbywa się w oparciu o listę rankingową sporządzoną na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich ocen uzyskanych ze studiów I stopnia, z wyjątkiem wychowania fizycznego, a w
dalszej kolejności oceny uzyskanej na egzaminie końcowym studiów I stopnia, oceny z języka obcego.
- W przypadku zgłoszenia się mniejszej liczby kandydatów kierunek może być nieuruchomiony. Ostateczną decyzję podejmuje dziekan po uzgodnieniu z kwestorem i dokonaniu bilansu
samofinansowania się kierunku.
- Nie wszystkie specjalności na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych będą uruchamiane corocznie.
Tabela A.
Wymagane kierunkowe zasoby wiedzy i umiejętności stanowiące podstawę kwalifikacji kandydatów na studia stacjonarne i niestacjonarne II stopnia.
na studia II stopnia mogą być przyjęci absolwenci studiów inżynierskich, kierunków pokrewnych (ogrodnictwo, gospodarka przestrzenna, architektura i urbanistyka).
Kierunek |
Wymagania |
architektura krajobrazu |
Na studia drugiego stopnia może być przyjęta osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia, uzyskała tytuł zawodowy inżyniera i posiada kompetencje, obejmujące w szczególności wiedzę i
umiejętności, niezbędne do kształcenia się na studiach drugiego stopnia:
- z zakresu matematyki, biologii roślin i geometrii wykreślnej, ma wiedzę przydatną do rozumienia i opisu przestrzeni, zna podstawowe zasady perspektywy, proporcji, kompozycji rysunku i
rzeźby oraz odwzorowania przestrzeni;
- z zakresu definiowania wytycznych projektowych na podstawie wniosków z analiz, stosuje podstawowe zasady projektowania terenów i obiektów architektury krajobrazu o różnej funkcji;
- dotyczące systematyki i nomenklatury roślin, charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów
zieleni, zna zasady inwentaryzacji zieleni, ma wiedzę w zakresie wybranych zagadnień szczegółowych związanych z pielęgnacją zieleni;
- potrzebne do sporządzania uproszczonej dokumentacji projektowej zgodnie z wymogami formalno‐prawnymi i przedstawiania jej w formie rysunkowej i opisowej, ma podstawową wiedzę w zakresie
technik wizualizacji idei i projektów architektury krajobrazu z wykorzystaniem zasad geometrii wykreślnej i technik komputerowych, wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz
przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie;
- w zakresie znajomości podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem, jego kształtowaniem i ochroną, ma podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień związanych z kompozycją
i ochroną krajobrazu kulturowego;
- do rozpoznawania charakterystycznych dla różnych okresów historycznych układów urbanistycznych i ruralistycznych oraz ich komponentów, zna dawne i współczesne tendencje i konwencje
stylowe w kształtowaniu ogrodów, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne;
- posiada elementarną wiedzę w zakresie form ochrony obiektów zabytkowych występujących w krajobrazie oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony;
- zna podstawowe materiały budowlane oraz ich zastosowanie w budownictwie i architekturze krajobrazu, zna mechanizmy działania gospodarki rynkowej i podstaw prowadzenia działalności
gospodarczej.
|
budownictwo |
Na studia drugiego stopnia może być przyjęta osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia, uzyskała tytuł zawodowy inżyniera i posiada kompetencje niezbędne do kształcenia się na studiach
drugiego stopnia obejmujące w szczególności:
- wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki i chemii, które stanowią podstawę przedmiotów z zakresu teorii konstrukcji i technologii materiałów budowlanych;
- wiedzę z mechaniki ogólnej, wytrzymałości materiałów, teoretycznych modeli materiałów i zasad ogólnego kształtowania konstrukcji;
- wiedzę z mechaniki i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki, dynamiki i stateczności;
- zna normy oraz wytyczne projektowania obiektów budowlanych i ich elementów;
- zna wybrane programy komputerowe wspomagające obliczanie i projektowanie konstrukcji oraz organizację i technologię robót budowlanych;
- normy i normatywy pracy w budownictwie oraz organizację i zasady kierowania budową;
- przepisy prawa budowlanego;
- zasady konstruowania i wymiarowania elementów konstrukcji budowlanych ‐ metalowych, żelbetowych, zespolonych, drewnianych i murowych;
- zasady fundamentowania obiektów budowlanych;
potrafi:
- wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych;
- zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje: metalowe, żelbetowe, zespolone, drewniane i murowe;
- zwymiarować podstawowe elementy konstrukcyjne w obiektach budownictwa ogólnego, rolniczego, wodnego i komunikacyjnego.
|
geodezja i kartografia |
Na studia drugiego stopnia może być przyjęta osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia, uzyskała tytuł zawodowy inżyniera i posiada kompetencje niezbędne do kształcenia się na studiach
drugiego stopnia obejmujące w szczególności wiedzę i umiejętności:
- z zakresu przedmiotów podstawowych (matematyka, fizyka) niezbędną do rozumienia matematycznego opisu zjawisk, posługiwania się metodami matematycznymi oraz rozumienia procesów
fizycznych w przyrodzie i wykorzystywania praw przyrody w naukach o Ziemi – szczególnie geodezji i kartografii;
- z zakresu metod wyrównania obserwacji geodezyjnych w stopniu umożliwiającym ich stosowanie w różnych działach geodezji i kartografii;
- w posługiwaniu się systemami odniesienia i układami współrzędnych stosowanymi w geodezji, geodynamice, geodezji satelitarnej i astronomii; wykonywania transformacji między układami;
wykonywania pomiarów geodezyjnych na dużych obszarach;
- pozyskiwania, interpretacji oraz wykorzystywania danych znajdujących się w ośrodkach dokumentacji geodezyjnej;
- obsługi instrumentów elektronicznych w zakresie pomiaru, rejestracji i transmisji danych do/z komputera; organizacji i wykonywania prac związanych z pomiarami szczegółowymi na terenach
o różnym pokryciu i użytkowaniu;
- wykonywania pomiarów oraz podstawowych prac geodezyjnych niezbędnych dla planowania i realizacji inwestycji;
- stosowania nowoczesnych metod opracowywania zdjęć lotniczych i satelitarnych w celu uzyskania map i ich fotointerpretacji przy pomocy nowoczesnych narzędzi informatycznych;
- w zakresie zakładania i prowadzenia katastru, wykonywania podstawowych czynności w procesie wyceny nieruchomości; zrozumienia
- procesów związanych z opracowaniem planów zagospodarowania przestrzennego, wykonywania prac geodezyjnych związanych z gospodarką nieruchomościami;
- pozyskiwania i aktualizacji danych SIP, wykorzystywania danych z zakresu informacji przestrzennej w geodezji i kartografii, redagowania i opracowywania map z zastosowaniem narzędzi
informatycznych.
|
gospodarka przestrzenna |
Na studia drugiego stopnia może być przyjęta osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia, uzyskała tytuł zawodowy inżyniera i posiada kompetencje niezbędne do kształcenia się na studiach
drugiego stopnia obejmujące w szczególności wiedzę i umiejętności:
- z zakresu przedmiotów podstawowych i kierunkowych (przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią, matematyka, fizyka, socjologia) – niezbędne do zrozumienia procesów
zachodzących w środowisku przyrodniczym; pozwalające na prawidłowe kształtowanie przestrzeni zgodnie wymogami środowiskowymi i potrzebami rozwoju cywilizacyjnego;
- z zakresu przedmiotów technicznych (urbanistyka, planowanie przestrzenne, geograficzne systemy informacji przestrzennej) – służące do przeprowadzania studiów i analiz przestrzennych,
pozwalające kształtować ład przestrzenny i opracowywać dokumenty planistyczne;
- z zakresu przedmiotów ekonomicznych (ekonomia, ekonomika miast i regionów, strategia rozwoju gminy) – służące przeprowadzaniu analiz społeczno‐gospodarczych, definiowaniu celów
rozwojowych i programowaniu polityki rozwojowej.
|
inżynieria i gospodarka wodna |
Na studia drugiego stopnia może być przyjęta osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia, uzyskała tytuł zawodowy inżyniera i posiada kompetencje niezbędne do kształcenia się na studiach
drugiego stopnia obejmujące w szczególności wiedzę i umiejętności:
- z zakresu przedmiotów podstawowych (matematyka, fizyka, chemia i biologia) niezbędną do zrozumienia głównych procesów zachodzących w środowisku i pozwalającą przeobrażać i eksploatować
zasoby środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju;
- dotyczące procesów fizycznych i chemicznych zachodzących w atmosferze ziemskiej , lądowej części cyklu hydrologicznego oraz urządzeniach poprawiających przydatność wody, opisu zjawisk i
praw rządzących zachowaniem się cieczy, podstawy ruchu ciał stałych w cieczach oraz przepływu mieszanin złożonych z cieczy i cząstek stałych, głównych źródeł zanieczyszczenia wód i
sporządzania ich klasyfikacji;
- z zakresu mechaniki budowli i mechaniki gruntów oraz podstaw budownictwa ogólnego; wiedzę dotyczącą urządzeń wodnych m in. techniki, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu
zadań inżynierskich z zakresu budownictwa hydrotechnicznego;
- dotyczące gospodarowania wodą, ze szczególnym uwzględnieniem okresów ekstremalnych (susze i powodzie), podstawowych urządzeń wodnych, elementów składowych systemów
wodociągowo‐kanalizacyjnych oraz innych budowli związanych z gospodarką wodną takich jak: zbiorniki retencyjne, pompownie, elektrownie wodne, oczyszczalnie ścieków itp.;
- w zakresie wdrażania zasady zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej: przygotowania dokumentacji planistycznej uwzględniającej potrzeby gospodarki wodnej, dokumentacji pozwalającej na
korzystanie z zasobów wodnych środowiska oraz wykonywania ocen oddziaływania na środowisko;
- pozwalające na prawidłowe sformułowanie zadania inżynierskiego i zastosowania odpowiednich środków do jego realizacji; umożliwiającej zaprezentowanie publicznie rozwiązywanego problemu
i zabranie głosu w dyskusji dotyczącej zagadnień z zakresu inżynierii i gospodarki wodnej.
|
inżynieria środowiska |
Na studia drugiego stopnia może być przyjęta osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia, uzyskała tytuł zawodowy inżyniera i posiada kompetencje niezbędne do kształcenia się na studiach
drugiego stopnia obejmujące w szczególności wiedzę i umiejętności:
- z zakresu przedmiotów podstawowych (matematyka, fizyka, chemia i biologia) niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w środowisku, pozwalającą na prawidłową ochronę i kształtowanie
środowiska z wykorzystaniem zabiegów technicznych;
- dotyczące procesów fizycznych zachodzące w atmosferze ziemskiej oraz lądowej części cyklu hydrologicznego: opisu zjawisk i praw rządzących zachowaniem się cieczy, podstaw ruchu ciał
stałych w cieczach oraz przepływu mieszanin złożonych z cieczy i cząstek stałych, ochrony wód przed zanieczyszczeniem;
- z zakresu mechaniki budowli i mechaniki gruntów oraz podstaw budownictwa ogólnego: wiedzę dotyczącą budowli hydrotechnicznych m.in. techniki, narzędzi i materiałów stosowanych przy
rozwiązywaniu zadań inżynierskich z tego zakresu;
- dotyczącą sieci i instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych i gazowych, technologii oczyszczania wód i ścieków oraz gospodarki odpadami, ogólnych zasady eksploatacji obiektów oraz
nowych technologii stosowanych w gospodarce odpadami i oczyszczaniu wody i ścieków;
- dotyczącą systemów infrastruktury technicznej na obszarach rolnych i zurbanizowanych, kompleksowego kształtowania terenu, stosowania właściwych metod nawodnień, odwodnień, melioracji
przeciwerozyjnych oraz eksploatacji urządzeń melioracyjnych;
- z zakresu budownictwa hydrotechnicznego, inżynierii rzecznej, zbiorników retencyjnych i budowli związanych z inżynierią środowiska, metod projektowania i wykonawstwa wybranych urządzeń
i obiektów; pozwalające na: prawidłowe sformułowanie zadania inżynierskiego i zastosowania odpowiednich środków do jego realizacji, zaprezentowanie publicznie rozwiązywanego problemu i
zabranie głosu w dyskusji dotyczącej zagadnień z zakresu inżynierii i ochrony środowiska.
|
§2
Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.