Rada Wydziału Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu zatwierdza strategię rozwoju wydziału w latach 2013-2020.
STRATEGIA ROZWOJU WYDZIAŁU INŻYNIERII KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA I GEODEZJI
UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO WE WROCŁAWIU DO 2020
Wprowadzenie
Strategia Rozwoju Wydziału Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji jest spójna ze Strategią Rozwoju Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu do 2020 roku. Dokument sporządzono z uwzględnieniem uchwały nr 7/802/2013 Rady Wydziału Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 16 stycznia 2013 r. w sprawie kierunków rozwoju wydziału w latach 2013-2020 i jest zgodny ze strategią rozwoju województwa dolnośląskiego. Niniejszy projekt stanowi próbę podsumowania dotychczasowej dyskusji nt. perspektyw rozwojowych Wydziału Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji.
Diagnoza
Od 1945 roku struktura, profil badawczy oraz oferta dydaktyczna Wydziału nieustannie ulegały przeobrażeniom w odpowiedzi na zmieniające się uwarunkowania wewnętrzne oraz potrzeby gospodarki kraju i regionu. W następstwie modernizacji studiów i zmiany profilu badań dokonywano też zmian nazw niektórych jednostek organizacyjnych. Po reorganizacji w latach 2005 – 2009 aktualnie na wydziale funkcjonuje 7 jednostek organizacyjnych. Obecnie w skład Wydziału wchodzi 5 instytutów i 2 katedry:
- Instytut Architektury Krajobrazu
- Instytut Budownictwa
- Instytut Geodezji i Geoinformatyki
- Instytut Inżynierii Środowiska
- Instytut Kształtowania i Ochrony Środowiska
- Katedra Gospodarki Przestrzennej
- Katedra Matematyki
oraz Dziekanat, Biblioteka Wydziałowa, stacje badawczo-dydaktyczne Ośrodek Edukacji Ekologicznej (Samowtór), Obserwatorium Agro-Hydrometeorologii (Swojec) oraz Wydziałowe Laboratorium Technologii Wody i Ścieków.
Na Wydziale Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji zatrudnionych jest ogółem 252 pracowników, w tym: 194 nauczycieli akademickich oraz 58 pracowników administracyjnych i inżynieryjno – technicznych.
Wydział posiada uprawnienia do nadawania następujących stopni naukowych:
- stopnia naukowego doktora habilitowanego w dziedzinie nauk rolniczych w dyscyplinie ochrona i kształtowanie środowiska,
- stopnia naukowego doktora w dziedzinie nauk rolniczych w dyscyplinie ochrona i kształtowanie środowiska,
- stopnia naukowego doktora w dziedzinie nauk technicznych w dyscyplinie geodezja i kartografia.
Na Wydziale realizowane są następujące tematy badań naukowych i prac rozwojowych:
- Inżynieria, kształtowanie i ochrona środowiska w warunkach zrównoważonego rozwoju.
- Modelowanie procesów hydrologicznych i hydraulicznych.
- Procesy obiegu wody w systemie gleba-roślina-atmosfera oraz kształtowanie jakości środowiska.
- Monitoring zjawisk naturalnych i antropogenicznych z wykorzystaniem technik satelitarnych, geodezyjnych i fotogrametrycznych oraz kartografii i systemów geoinformatycznych.
- Inżynieria, kształtowanie i ochrona krajobrazu.
- Planowanie i gospodarowanie przestrzenią obszarów wiejskich.
- Bezpieczeństwo i trwałość budowli.
- Kształtowanie ilości i jakości zasobów wodnych oraz ich optymalne wykorzystanie.
Wydział w ramach działalności statutowej realizuje także tematy w zakresie geometrii różniczkowej, statystyki matematycznej, malarstwa i rzeźby.
Kształcenie studentów na studiach stacjonarnych odbywa się na siedmiu kierunkach studiów:
- architektura krajobrazu, studia I stopnia i II stopnia,
- budownictwo, studia I stopnia i II stopnia z czterema specjalnościami,
- geodezja i kartografia, studia I stopnia z dwiema specjalnościami oraz studia II stopnia z trzema specjalnościami,
- gospodarka przestrzenna, studia I stopnia,
- inżynieria bezpieczeństwa, studia I stopnia,
- inżynieria i gospodarka wodna, studia I i II stopnia,
- inżynieria środowiska, studia I stopnia i II stopnia z pięcioma specjalnościami.
Kształcenie studentów na studiach niestacjonarnych odbywa się również na siedmiu kierunkach studiów:
- architektura krajobrazu, ze studiami I i II stopnia,
- budownictwo, ze studiami I i II stopnia,
- geodezja i kartografia, ze studiami I i II stopnia,
- gospodarka przestrzenna, ze studiami I stopnia,
- inżynieria bezpieczeństwa, ze studiami I stopnia,
- inżynieria i gospodarka wodna ze studiami I i II stopnia,
- inżynieria środowiska, ze studiami I i II stopnia.
W ramach 4-letnich studiów doktoranckich na Wydziale jest prowadzone kształcenie w dwóch dyscyplinach: ochrona i kształtowanie środowiska (nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne) oraz geodezja i kartografia (nauki techniczne).
W 2012 roku na Wydziale studiowało 2536 studentów studiów stacjonarnych oraz 1300 studentów studiów niestacjonarnych. Wydział prowadzi aktywną działalność w zakresie kształcenia ustawicznego. W 2012 roku uruchomiono XXXI studia podyplomowe z Wyceny nieruchomości (liczba uczestników 101) oraz VI studia podyplomowe Zarządzanie nieruchomościami i pośrednictwo w ich obrocie (liczba uczestników 41).
Baza dydaktyczno-naukowa wydziału obejmuje: 10 sal wykładowych, 11 sal ćwiczeniowych, 12 laboratoriów i pracowni. Ponadto do dyspozycji Wydziału, dla realizacji zajęć dydaktycznych, corocznie przydzielane są sale z bazy dydaktyczno-naukowej innych wydziałów i jednostek pozawydziałowych uczelni. Wydział przeznaczył w ostatnich latach znaczne środki na komputeryzację, co umożliwia studentom zapoznanie się, naukę i opanowanie nowoczesnych narzędzi informatycznych wspomagających pracę, a także umożliwia prawidłową realizację treści kształcenia, zajęć praktycznych oraz zdobycie przez studentów wiedzy i umiejętności deklarowanych w celach i efektach kształcenia. Studenci mogą korzystać, w ramach pracy własnej, z ww. laboratoriów w okresie, kiedy nie odbywają się w nich zajęcia dydaktyczne. Wydział posiada duże doświadczenia w zakresie wykorzystania metod i technik kształcenia na odległość. Wydział realizuje wyznaczone cele strategiczne poprzez modernizację laboratoriów naukowych. Obecnie trwają prace nad budową Centrum Geo-Info-Hydro, mającym podnieść jakość prowadzonych badań oraz stanowić bazę dydaktyczno–naukową dla potrzeb kierunków studiów prowadzonych na Wydziale.
Matryca SWOT
Czynniki wewnętrzne | |
Mocne strony Interdyscyplinarny charakter wydziału, zarówno w wymiarze badawczym jak i dydaktycznym Pozytywny wizerunek wydziału oparty na wieloletniej tradycji i bogatym doświadczeniu Wysoko wyspecjalizowana kadra z obecnościąuznanych autorytetów naukowych Wysoka pozycja wydziału w dziedzinie nauki i badaństosowanych na rzecz gospodarki narodowej, a szczególnie dla regionu Udział przedstawicieli wydziału w centralnych jednostkach zarządzających badaniami, edukacjąi rozwojem nauki w Polsce Rozpoczęta budowa nowego obiektu dydaktycznego, nowoczesnych laboratoriów oraz zaplecza dydaktyczno-socjalnego dla studentów Położenie geograficzne sprzyjające współpracy ponadregionalnej oraz międzynarodowej (dobra komunikacja samochodowa, kolejowa i lotnicza z Europą) dobra lokalizacja w mieście Rosnąca aktywnośćnaukowa studentów w ramach funkcjonowania Studenckich Kół Naukowych. Szeroka współpraca z podmiotami gospodarczymi. |
Słabe strony Zbyt duże grupy ćwiczeniowe (projektowe, laboratoryjne i audytoryjne), utrudniające kontakt osobisty ze studentem i indywidualizacji kształcenia Nadmierne obciążenie dydaktyczne powodujące osłabienie aktywności badawczej pracowników Zatrudnienie pracowników wydziału w jednostkach konkurencyjnych oferujących podobne kierunki nauczania Prowadzenie działalności gospodarczej przez pracowników uniemożliwiającej efektywnąpracęnaukowąi dydaktycznąna wydziale Nierównomierny rozwój kadry naukowej w dyscyplinach reprezentowanych na wydziale powodujący niedobory kadrowe w niektórych specjalnościach Brak pełnego przystosowania budynków wydziału dla osób niepełnosprawnych |
Czynniki zewnętrzne | |
Szanse Możliwość udziału w międzynarodowych projektach badawczych Planowany wzrost nakładów na rozwój innowacyjnej gospodarki Możliwość udziału w realizacji strategii rozwoju regionalnego Wzrost środków przeznaczonych na projekty infrastrukturalne UE Przychylność władz lokalnych i regionalnych |
Zagrożenia Niż demograficzny, zmniejszająca się liczba kandydatów na studia Konkurencyjność innych wydziałów o zbliżonym profilu kształcenia Niski poziom finansowania nauki przez państwo Biurokratyzacja i przepisy prawne utrudniające realizację projektów badawczych Osłabienie rangi przedmiotów ścisłych i pogorszenie się jakości kształcenia w okresie przedakademickim Utrzymujący się kryzys finansowy w UE |
Misja
Wydział podejmuje misję prowadzenia interdyscyplinarnych, przyrodniczo-technicznych badań naukowych oraz kształcenia studentów na wysokim poziomie, kompetencji praktycznych oraz podstaw obywatelskich i społecznych. Wydział podejmuje działania na rzecz racjonalnego wykorzystania, przekształcania, monitorowania oraz ochrony środowiska i zasobów naturalnych jak również zapewnienia wysokiej jakości życia człowieka zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Wizja
W 2020 roku Wydział Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji ma status interdyscyplinarnej jednostki dydaktycznej i naukowo-badawczej szkolnictwa wyższego. Wydział jest nowoczesnym ośrodkiem akademickim o interdyscyplinarnym przyrodniczo-technicznym profilu badawczym, otwartym na szeroką współpracę międzynarodową, krajową i regionalną. Dynamicznie reaguje na zmieniające się uwarunkowania wewnętrzne jak i zewnętrzne oraz współpracuje z otoczeniem gospodarczym i kulturalnym; stale doskonali obszary swojej działalności.
Cele strategiczne Wydziału
- Umiędzynarodowienie i poprawa jakości innowacyjnych badań naukowych.
- Ciągła poprawa jakości kształcenia i warunków studiowania.
- Dostosowanie oferty edukacyjnej do wymagań gospodarki i rynku pracy.
- Rozwój, integracja i umiędzynarodowienie kadry naukowo-dydaktycznej.
- Promocja i budowanie dobrych relacji z otoczeniem.
Główne kierunki działania
- Realizowanie w ramach kierunkowych prac badawczych wydziału na lata 2013-2020 następujących tematów:
- architektura krajobrazu, kształtowanie i ochrona krajobrazu w strefach miejskich i podmiejskich oraz na obszarach wiejskich,
- bezpieczeństwo i trwałość budowli inżynierskich,
- monitoring zjawisk przyrodniczych i antropogenicznych z wykorzystaniem technik satelitarnych, geodezyjnych i fotogrametrycznych oraz kartografii i systemów geoinformatycznych,
- techniki i technologie zwiększenia sprawności oczyszczania wód podziemnych i rewitalizacja zdegradowanych antropogenicznie zbiorników wodnych,
- rozpoznanie procesów obiegu wody w systemie gleba-roślina-atmosfera oraz kształtowanie jakości środowiska,
- planowanie i gospodarowanie przestrzenią obszarów wiejskich i miejskich,
- modelowanie matematyczne procesów przyrodniczych,
- innowacyjna gospodarka wodna w zlewni jako element systemowej koncepcji zrównoważonego rozwoju.
- Dostosowanie struktury organizacyjnej wydziału do zmieniających się uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych.
- Opracowanie jednolitego i przejrzystego systemu motywacji finansowej pracowników ze szczególnym uwzględnieniem młodych pracowników naukowych na podstawie zweryfikowanych i poprawionych kryteriów zatrudniania i nagradzania na poszczególnych stanowiskach naukowo-dydaktycznych i dydaktycznych.
- Podniesienie międzynarodowej konkurencyjności badań prowadzonych na wydziale. Pracownicy wydziału powinni podtrzymywać i rozwijać kontakty międzynarodowe poprzez udział w międzynarodowych projektach badawczych oraz uczestniczyć poprzez swoje publikacje w międzynarodowym obiegu informacji.
- Odbycie przez każdego młodego pracownika wydziału do 2020 r. naukowego stażu zagranicznego.
- Pozyskiwanie przez każdą jednostkę funduszy na badania naukowe ze źródeł zewnętrznych krajowych i zagranicznych.
- Uruchomienie studiów drugiego stopnia na kierunkach: gospodarka przestrzenna oraz inżynieria bezpieczeństwa.
- Zmiana sposobu finansowania kosztów eksploatacyjnych infrastruktury (mediów) wydziałów w ramach uczelni oraz poszczególnych jednostek organizacyjnych w ramach wydziału z uwzględnieniem algorytmu podziału środków MNiSW.
- Poszerzanie oferty kursów prowadzonych w systemie kształcenia na odległość oraz rozszerzenie form kształcenia ustawicznego
- Rozwijanie współpracy z otoczeniem gospodarczym i samorządami w celu realizacji umów badawczo-wdrożeniowych oraz powołanie zespołu (tzw. Rady Biznesu), którego celem będzie wypracowanie konkretnych propozycji współpracy
- Usprawnienie procesu zarządzania i wdrożenie systemu kontroli zarządczej, w tym procedur monitorujących i kontrolnych (budowa wydziałowego systemu wymiany informacji naukowej, ewaluacji i raportowania)
Program działań
Badania i rozwój kadry naukowej
Lp. | zadania | odpowiedzialny | termin realizacji |
1 | Utworzenie wydziałowego programu badawczego w zlewni wybranej rzeki obszaru Dolnego Śląska. Warunkiem realizacji zadania jest pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania. |
dziekan, kierownicy jednostek organizacyjnych, kierownictwo stacji, kierownik programu |
2016 |
2 | Powołanie we współpracy z zagranicznymi partnerami umów bilateralnych międzynarodowych konsorcjów naukowych dla opracowania co najmniej 2 wniosków badawczych na konkursy europejskie |
koordynatorzy umów międzynarodowych |
2015 |
3 | Złożenie wniosku o uzyskanie uprawnień do nadawania stopnia doktora habilitowanego w dyscyplinie geodezja i kartografia |
dziekan, dyrektor Instytutu Geodezji i Geoinformatyki |
2013 |
4 | Złożenie wniosku o uzyskanie nowych uprawnień do nadawania stopnia doktora |
dziekan, kierownicy jednostek organizacyjnych |
2020 |
5 | Podniesienie rangi Obserwatorium Agro- i Hydrometeorologii UP Wrocław-Swojec poprzez przekształcenie w jednostkę wydziałową pod opieką naukową Instytutu Kształtowania i Ochrony Środowiska |
dziekan, dyrektor Instytutu Kształtowania i Ochrony Środowiska |
2013 |
Działalność dydaktyczna
Lp. | zadania | odpowiedzialny | termin realizacji |
1 | Wdrażanie Krajowych Ram Kwalifikacji i Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia na wydziale |
wszyscy pracownicy |
ciągły proces |
2 | Powoływanie nowych kierunków i specjalności wynikających z zapotrzebowania społecznego |
prodziekani |
ciągły proces |
3 | Aktywizowanie rozwoju kadry dydaktycznej dla zapewnienia minimum kadrowego na I, II i III stopniu kształcenia na wszystkich kierunkach studiów realizowanych na wydziale |
dziekan, kierownicy jednostek organizacyjnych |
ciągły proces |
4 | Zorganizowanie specjalistycznych kursów jako alternatywa dla studiów podyplomowych |
prodziekani, pracownicy wydziału w CKU |
ciągły proces |
5 | Pozyskiwanie firm obejmujących patronat nad specjalnościami oraz umowy o partnerstwie w tym zakresie |
kierownicy specjalności |
proces ciągły |
Infrastruktura
Lp. | zadania | odpowiedzialny | termin realizacji |
1 | Budowa budynku Centrum Geo-Info-Hydro dla wydziału (zadanie realizowane ze środków zewnętrznych) |
dziekan, pełnomocnik dziekana ds. budowy centrum |
2013-2015 |
2 | Budowa budynku Obserwatorium Agro- i Hydrometeorologii UP Wrocław-Swojec – II etap |
dyrektor Instytutu Kształtowania i Ochrony Środowiska |
2016 |
3 | Dydaktyczna Stacja Geodezji w Pawłowicach – przystosowanie pomieszczeń i wyposażenie sprzętowe |
dyrektor Instytutu Geodezji i Geoinformatyki |
2016 |
4 | Dydaktyczna Stacja Architektury Krajobrazu w Pawłowicach – przystosowanie pomieszczeń i wyposażenie sprzętowe |
dyrektor Instytutu Architektury Krajobrazu |
2017 |
5 | Budowa Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Samotworze (zadanie realizowane w znacznej części ze środków zewnętrznych) |
dziekan, kierownik ośrodka |
2016 |
6 | Przygotowanie założeń inwestycji na lata 2016-2020 w zakresie tworzenia Dolnośląskiego Centrum Badań Środowiska Przyrodniczego |
dziekan, kierownicy jednostek |
2016 |
7 | Laboratorium Fizyki Gleb i Modelowania Procesów Środowiskowych – wyposażenie sprzętowe |
dyrektor Instytutu Kształtowania i Ochrony Środowiska |
2014 |
Mierniki realizacji celów strategicznych
- Liczba studentów zagranicznych
- Liczba obcokrajowców w kadrze naukowo-dydaktycznej
- Liczba godzin zajęć prowadzonych w j. angielskim
- Średnia ocena punktowa pracownika dokonywana przez studentów
- Liczba realizowanych w jednostce projektów badawczych
- Liczba projektów badawczych realizowanych we współpracy z ośrodkami zagranicznymi
- Liczba projektów badawczych realizowanych we współpracy z ośrodkami z regionu
- Liczba artykułów w czasopismach zagranicznych do liczby zatrudnionych na etacie naukowym i naukowo-dydaktycznym
- Liczba punktów za publikacje wyróżnione w Journal Citation Reports na 1 zatrudnionego na etacie naukowo/dydaktycznym
- Liczba samodzielnych pracowników nauki
Środki realizacji
W ramach strategicznych tematów badań naukowych i prac rozwojowych wydziału na lata 2013-2020 realizowane będą badania w zakresie tematyki ujętej w planach Regionalnego Programu Operacyjnego Dolnego Śląska, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu oraz w konkursach ogłaszanych przez Narodowe Centrum Nauki, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz programy Unii Europejskiej. Działalność dydaktyczna i naukowa jest finansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.